دمپر و کاربرد آن

دمپر و کاربرد آن در سیستم تهویه مطبوع

صرف نظر از آب و هوا، گرم یا سرد، اکثر خانوارها روی سیستم تهویه مطبوع خود سرمایه گذاری کرده اند. با این حال، بسیاری از افراد نمی دانند که سیستم تهویه مطبوع از چه اجزایی تشکیل شده است. تا زمانی که سیستم در حال خنک کردن یا گرم کردن محل آن‌ها باشد، نیازی به اطلاع از این موضوع ندارند.

دمپرها یکی از آن اجزای مهم تهویه مطبوع هستند که اکثر ما حتی از وجود آنها در سیستم تهویه خود اطلاعی نداریم، و نمی دانیم دقیقا چگونه کار می کنند.

بنابراین، کاربرد دمپرها در سیستم های HVAC چیست؟ آیا آنها مهم هستند؟ و چگونه کار می کنند؟

اینها سوالاتی است که ممکن است هر شخصی با آن مواجه شود. اگر در مورد این موضوع اطلاعی ندارید نگران نباشید. این راهنما به همه این سوالات و بیشتر پاسخ خواهد داد.

دمپر تهویه مطبوع چیست؟

دمپر قطعه ای است که وظیفه کنترل جریان هوا در یک سیستم تهویه را بر عهده دارد. همچنین به تنظیم دمای اتاق شما کمک می کند. می توان آن را با یک سد مقایسه کرد، زیرا وقتی دمپر بسته می شود، هوا را از عبور از آن باز می دارد. این همان مکانیزمی است که سد روی رودخانه از آن استفاده می کند.

دمپرهای تهویه مطبوع برای کانال های هوا معمولاً بین بدنه و کانال تغذیه گرد قرار دارند. آنها مانند دریچه هایی هستند که نقش حیاتی در سیستم منطقه بندی شما دارند.

معمولاً اجزای صفحه مانندی هستند که به بسته شدن بخش‌های سیستم کانال شما کمک می‌کنند و در عین حال دیگر دریچه ها را باز نگه می‌دارند. به این ترتیب، اگر می خواهید از جریان هوا به منطقه یا اتاق خاصی جلوگیری کنید، می توانید به راحتی از دمپرها برای این کار استفاده کنید. حال ببینیم چطور کار می کنند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، دمپرهای سیستم تهویه، مانند شیرها هستند. آنها وظیفه دارند میزان هوای خنک یا گرم شده را که به مکان های مختلف کانال شما می رود، تعیین کنند. لوله کشی به نوبه خود دمای اتاق شما را تا حد مورد نیاز افزایش یا کاهش می دهد.

با بستن دمپرها، جریان هوا را به سمت دیگری هدایت خواهید کرد. به این ترتیب، اگر می خواهید یک منطقه خاص خنک یا گرم شود، این اجزا برای رسیدن به آن کار می کنند.

برخلاف بستن دریچه ها، دمپرها نسبتا نزدیکتر به منبع هوا قرار دارند، به این معنی که در هدایت مجدد جریان هوا موثرتر هستند.

دمپر دریچه دمپر تهویه مطبوع

انواع دمپرهای تهویه مطبوع

انواع دمپرها از نظر هدف، اندازه و شکل متفاوت است. روش کنترل نیز متفاوت است که شامل کنترل های خودکار یا دستی می شود.

دمپر اتوماتیک در تهویه مطبوع

این دمپرها به موتوری برای باز یا بسته کردن صفحات و شیرها نیاز دارند و می توانید آنها را از راه دور کنترل کنید. همچنین، لازم نیست نگران تغییر آب و هوا باشید زیرا آنها می توانند خود را تنظیم کنند.

دمپر دستی در تهویه مطبوع

از طرف دیگر، این دمپرها توسط دریچه هایی که در خارج از کانال ها قرار دارند مدیریت می شوند. فقط باید هنگام باز و بسته کردن دمپر خاصی آنها را بالا و پایین ببرید. وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری به میان می‌آید، در مقایسه با همتایان اتوماتیک خود، کم هزینه هستند.

انواع دمپر تهویه مطبوع

نگاهی به انواع مختلف دمپرها

دمپر تخت پروانه

این نوع دمپرها از یک تیغه گرد، یک مهر و موم و یک لولا مرکزی تشکیل شده اند. تیغه هنگام قرار گرفتن در راستای مجاری، از جریان هوا مراقبت می کند. از دسترسی هر گونه مواد به کانال جلوگیری می کند.

این نوع دمپر کانال تهویه مطبوع به عنوان یک اقدام پیشگیرانه از آتش و دود عمل می کند. با کنترل هر جریان هوا در یک جهت از اتلاف هوا و انرژی جلوگیری می‌کند.

برای عملکرد بهتر، این دمپر را با کانال های گرد ترکیب کنید. قابلیت آب بندی آنها در مقایسه با سایرین بهتر است.

علاوه بر این، آنها صدای بسیار کمی تولید می کنند.

دمپر تیغه ای

عنصری که در این دمپر باید به آن توجه کرد صفحات فلزی است. آنها جریان هوا را از طریق دودکش ها یا کانال ها کنترل می کنند.

دمپرها در دو نوع هستند. دمپرهای تیغه ای موازی و مخالف. موازی ها شامل تیغه هایی هستند که در یک جهت حرکت می کنند، در حالی که تیغه های مخالف در جهت مخالف حرکت می کنند.

وقتی صحبت از حفظ جریان هوا می شود، به سراغ دمپرهای تیغه موازی بروید.

دمپرهای لوور

آنها معمولی ترین دمپرهای تهویه مطبوع در سیستم های تهویه هستند. کاربران به دلیل کیفیت بالا و قابلیت تطبیق با هر اندازه کانال آنها را دوست دارند. عنصر مسدود کننده هوای قدرتمند، آنها را به بهترین انتخاب، برای بسیاری از صاحبان خانه تبدیل کرده است.

دمپرهای پره ورودی

دمپرهای پره ای به عنوان کنترل کننده پره های ورودی متغیر نیز شناخته می شوند. آنها بیشتر در تجهیزاتی استفاده می شوند که کنترل صدا برای تنظیم جریان هوا و خاموش شدن فن ضروری است.

آنها برای تعدیل رابطه بین جریان هوا و فشار دمنده سمت ورودی طراحی شده اند.

به طور کلی، این دمپرها از ویژگی های فن برای تأثیرگذاری بر جریان هوای ورودی به فن استفاده می کنند و در نتیجه فشار فن را با حفظ سرعت، کاهش می دهند.

اگر می خواهید جریان هوا را در ساختمان خود بهتر کنترل کنید، این دمپر برای کانال های هوا است که به آن نیاز دارید.

مزایای دمپرهای HVAC

آخرین نکته مهمی که ما به آن خواهیم پرداخت، این است که دمپرهای HVAC چه مزایایی را به ارمغان می آورند. قابل توجه ترین آنها توانایی آن در مدیریت دمای عمومی خانه شما است. این برای خانواده هایی با چندین عضو و اتاق هایی که نیاز به تهویه مطبوع دارند بسیار مهم است.

به عنوان مثال، می توانید دمای آشپزخانه خود را بدون تداخل با دمای کل خانه خود با استفاده از دمپر تهویه مطبوع تغییر دهید.

ثانیاً، دمپرهای HVAC باعث جلوگیری از اتلاف انرژی شود و می توانند هزینه های انرژی را کاهش دهند. هر زمان که جریان هوا را محدود کنید، سیستم HVAC معمولاً ، با انرژی بهینه تری کار می کند. به این ترتیب، به عنوان یک برنامه بلند مدت، هزینه های خود را برای تهویه مطبوع به حداقل می رسانید.

نکته اصلی این است که بدانید، کاربرد دمپرها در سیستم های HVAC چیست؟ فقط به هر دمپری که سر راهتان می آید بسنده نکنید. با عملکردهای آن و مزایایی که هنگام کنترل دمای خانه به همراه خواهد داشت، آشنا شوید.

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن