دمپر دود چیست؟

دمپر دود
دمپر دود

دمپر دود به منظور جلوگیری از عبور دود و جلوگیری از عبور دود و گازهای حاصل از آتش سوزی به یک منطقه دیگر در مسیر کانال‌های عبور هوا به کار گرفته می‌شود. هنگام پیدایش حریق در دمای معینی، به صورت اتوماتیک بسته می‌شود و از رسیدن اکسیژن به آتش و گسترش دود به مناطق دیگر جلوگیری می‌نماید.

دمپرهای دود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. دمپر فیوزی
  2. دمپر موتوری

دمپر فیوزی

اجزای اصلی به کار رفته در این دمپرها معمولاً متشکل از فیوز، پره هایی با لوله سرتاسری داخل آن ها و اتصالات از نوع بوش برنجی می باشد. فیوزهای به کار رفته در این نوع دمپرها به دو دسته کلی لحیمی و الکلی تقسیم می‌شوند. فیوزهای لحیمی در دمای 71 درجه و فیوزهای الکلی در دماهای 68 و 79 درجه کار می کنند. این فیوزها در نقش سیستم فرمان جهت مسدود نمودن مسیر کانال هوا به کار می‌روند.

در رمان پیدایش حریق، المنت حرارتی موجود در فیوز این نوع دمپرها، در دمای معینی ذوب شده و منجربه بسته شدن پره‌های دمپر و جلوگیری از انتشار آتش می‌گردد.

دمپر فیوزی

دمپر فیوزی

دمپر موتوری

اجزای تشکیل دهنده این نوع دمپرها همانند دمپرهای فیوزی است با این تفاوت که نیروی محرک پره‌ها توسط یک موتور تامین می‌گردد و به جای فیوز از حسگرهای دود و حرارت استفاده می‌شود. در مکان‌هایی که از ایمنی بالایی برخوردارند، شکل خاصی از این نوع دمپرها به کار می‌رود که متشکل از اهرم بندی یاتاقان، اتصالات بلبرینگی، موتور، پرده‌های دوبل، لوله سرتاسری داخل پره و لاستیک سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت می‌باشد.

این اجزا قابلیت دمونتاژ شدن را نیز دارند. دمپرهای موتوری با استفاده از سیگنال های دریافتی از حسگرهای دود و حرارت که دور از دمپر قرار گرفته اند بسته می‌شوند.

دمپر موتوری
دمپر موتوری

تست دمپر دود

دو پارامتر در راندمان عملکرد دمپرهای ضد حریق تاثیر به سزایی دارند:

  1. میزان نشتی
  2. میزان مقاومت در برابر حریق

به همین منظور دمپر ضدحریق برای سنجش عملکردی و مقاومتی باید تحت دو تست نشتی و حرارتی قرار گیرد که در ادامه روند انجام این دو تست شرح داده می‌شود.

هدف از انجام این تست مشخص شدن میزان نشتی دمپر دود و تطابق آن با استاندارد مربوطه است. تست نشتی در دو نوبت، قبل و بعد از تست حرارتی، انجام می شود. از جمله استانداردهای مکتوب جهت تست نشتی، استاندارد UL 555s می‌باشد.

جهت انجام تست نشتی ابتدا دمپر روی کانال بسته می‌شود و دمپر در حالت کاملاً بسته در معرض فشارهای 250، 500، 1000، 2000 پاسکال قرار می‌گیرد و میزان حجم هوای خروجی از دمپر اندازه‌گیری می‌شود.

توجه: دمپرهای دود ساخت گروه صنعتی شاهرخی دارای کلاس 1 نشتی با استاندارد UL555S می باشد.

تست نشتی دمپر دود
تست نشتی

تست حرارتی دمپر دود

هدف از انجام این تست، تعیین مقاومت دمپر در برابر حرارت حاصل از حریق و ارزیابی رفتار یک نمونه دمپر که در معرض گرما و فشار مشخصی قرار می‌گیرد، می‌باشد. استانداردهایی مکتوب و معتبر جهت انجام این تست وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استانداردهای EN12101-3 اشاره کرد.

نحوه انجام تست به ترتیب مراحل به شرح زیر است:

  • انجام تست نشتی دمپر مطابق با استاندارد AMCA Publication 500D
  • نصب دمپر بر روی کوره
  • بازرسی مکانیکی دمپر
  • دمپر بسته می شود و در معرض حرارت تشعشعی قرار می گیرد.
  • درجه حرارت کوره به دمای 250 درجه رسیده و سیستم باید به گونه ای طراحی شود تا بتواند به مدت 90 دقیقه در دمای 250 درجه به طور ثابت بماند.
  • پس از اینکه دمپر به مدت 90 دقیقه در معرض حرارت قرار گرفت، تست باز و بسته شدن دمپر انجام می شود.
  • سر شدن دمپر در حالت باز بودن پره ها در دمای محیط
  • بازرسی مکانیکی دمپر
  • تست نشتی دمپر مطابق با استاندارد AMCA Publication 500D
  • تهیه گزارش نهایی
نمائی از دمپر در حال تست حرارتی
نمائی از دمپر در حال تست حرارتی

در همین راستا، گروه صنعتی شاهرخی از سال 1387 به منظور ساخت، تست و نصب دمپرهای دود پروژه‌های در دست اجرا آزمایشگاه خود را با خرید دستگاه‌های جدید و کالیبره کردن آن ها، ساختن کانال‌های موردنیاز، ساخت کوره، تهیه فن با قابلیت تامین فشار استاتیکی پشت دمپر (طبق درخواست مشتری) تجهیز نمود. گروه صنعتی شاهرخی تمام اقدامات مذکور را زیر نظر اداره استاندارد و با همکاری شرکت بازرسی GL آلمان انجام داد و در نهایت موفق به اخذ تاییدیه شرکت GL آلمان جهت انجام تست نشتی و حرارتی دمپرهای دود ضدحریق گردید.

تست حریق
تست حریق

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن