تهویه بی صدا ، چرا و چگونه؟

تجهیزات کاربردی در تهویه بی صدا

تهویه بی صدا ، چرا و چگونه؟
تهویه بی صدا ، چرا و چگونه؟

فن کویل های صداگیر شده

در این دسته از فن کوئل‌ها، با عایق شدن کامل فن کوئل و نیز انتخاب فن مناسب و کم کردن افت فشار داخلی، صدای ناشی از فن گرفته شده و به این طریق از انتقال صدای فن به محیط جلوگیری می‌گردد.

فن کویل های صداگیر شده
فن کویل های صداگیر شده

VAV coil ها

در محیط‌هایی با بار حرارتی و برودتی کمتر و نیاز به محدود کردن صدای سیستم تهویه، مانند مکان‌های لوکس از قبیل هتل‌ها، سالن‌های کنفرانس لوکس و مکان‌هایی از این قبیل می‌توان از این سیستم بهره برد.

هوا در این سیستم توسط هواساز تامین می‌شود که پیشتر صداگیری شده است.

VAV coil
VAV coil

پلنوم باکس ها و دریچه های مدرن

یک سیستم تهویه، باید حجم مشخصی از هوا را برای ایجاد شرایط هوایی مطلوب تولید و توزیع نماید. از طرفی  پارامترهایی مانند میزان تولید صدا، سرعت هوا و دما در اتاق نیز باید در نظر گرفته شود. به این منظور در طراحی و انتخاب سیستم توزیع هوا در هر اتاق باید نوع دریچه مناسب، شکل و سرعت پرتابه هوا در دماهای مختلف، در طراحی محاسبه و منظور شود تا شرایط مطلوب ایجاد گردد.

امروزه از انواع مختلف دریچه‌های مدرن مانند دریچه‌های اندوکسیونی، خورشیدی و Low impulse –  همگی مجهز به پلنوم باکس – با میزان صدای بسیار پایین، حدود 25-35 db(A) می توان استفاده نمود، حال آنکه دریچه‌هایی که امروزه در ایران استفاده می‌گردد جهت رسیدن به پرتابه مناسب غالباً میزان صدای بالایی حدود 40-50 db(A) تولید می‌کنند.

 

پلنوم باکس ها و دریچه های مدرن
پلنوم باکس ها و دریچه های مدرن
پلنوم باکس ها و دریچه های مدرن
پلنوم باکس ها و دریچه های مدرن

پلنوم باکس ها

برای انتقال هوا از کانال به دریچه‌ها روش‌های متفاوتی وجود دارد که بسته به شرایط طرح و محدودیت‌های نصب، قابل تغییر می‌باشند .

یکی از سیستم‌های مطرح در این خصوص استفاده از Plenum box ها می‌باشد. از این سیستم امروزه در تهویه مدرن به علت مزایا و قابلیت‌های خاص آن، استفاده زیادی می‌گردد.

مزایای پلنوم باکس ها
  • میزان صداگیری بسیار بالا مخصوصاً در فرکانس‌های پایین
  • یکنواخت کردن جریان هوا قبل از رسیدن به دریچه در ارتفاع کم
  • امکان استفاده از دمپر جهت تنظیم هوا

باکس فن های صداگیر شده

امروزه نقش باکس فن های عایق شده در سیستم های تهویه بیش از پیش پر رنگ شده است. استفاده از این نوع فن های عایق شده – برای مثال در سیستم های تهویه خانگی بسیار متداول می‌باشد.

باکس فن های صداگیر شده
باکس فن های صداگیر شده

چیلدبیم ها

استفاده از خاصیت اندوکسیون شدید در نمونه اکتیو چیلدبیم ها، باعث حذف کامل فن در مقایسه با فن کوئل ها گردیده که این امر باعث حذف کامل صدا می‌گردد.

حدود 20 % هوای ورودی در این سیستم ها توسط هواساز تامین می‌گردد که پیشتر صداگیر شده و مابقی 80 % توسط خاصیت اندوکسیونی(مکش) تولید شده توسط چیلدبیم، از محیط وارد چیلدبیم می‌گردد.

نوع دیگر چیلد بیم نوع Passive آن ( یا همان پانل های سقفی خنک کننده ) می‌باشند که جهت سرمایش از سقف از آن ها استفاده می‌گردد.

چیلدبیم ها
چیلدبیم ها

استفاده همزمان از خاصیت تابشی تاثیر بسزایی در افزایش چشمگیر راندمان کاری چیلدبیم ها خصوصا نوع Passive آن دارد. در این نوع چیلدبیم، بدون دخالت فن، هوای گرم توسط جریان همرفت طبیعی به سمت بالا رفته و پس از برخورد به کوئل و سرد شدن بطور آزادانه و بدون کمک فن به سمت پایین حرکت کرده و هوای محیط را خنک می‌کند.

در هر واحد کوئل چیلدبیم  از نوع Passive و Active  دمای آب بین 15 تا 17 درجه سانتیگراد توسط سیستم آبی به چیلدبیم پمپ می‌شود تا بتواند دمای هوای محیط را به حد مناسب برساند.

درجه حرارت آب گرم در نوع اکتیو چیلدبیم حدود 50 درجه سانتیگراد می‌باشد که این امر امکان استفاده از انرژی خورشیدی جهت گرمایش در زمستان را فراهم می‌سازد.

سطح کاربرد این تجهیزات

در پایان ذکر این نکته ضروری است که کلیه تجهیزات اشاره شده در این مقاله سال‌هاست به عنوان اجزای تکمیل کننده سیستم تهویه در کشورهای پیشرفته در سطح وسیع استفاده می‌شوند. برای مثال جدیدترین نمونه این تجهیزات یعنی چیلد بیم ها بیش از پانزده سال پیش وارد بازار شده و امروزه در سطحی وسیع خصوصاً در کشور های اروپایی درانواع سیستم های تهویه دارای کاربرد وسیعی می‌باشند.

سطح کاربرد تجهیزات صداگیر
سطح کاربرد تجهیزات صداگیر

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن