چیلد بیم چیست؟

چیلد بیم چیست
چیلد بیم چیست

 امروزه در کشورهای پیشرفته که داشتن تهویه مناسب و بهینه در ساختمان، را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند از مناسبترین راه‌ها در جهت کاهش هزینه و مصرف انرژی در ساختمان استفاده می‌کنند که یکی از این سیستم های نوین “چیلد بیم ها” می‌باشند. چیلد بیم ها دریچه های مخصوص با کوئل های آبی هستند که جهت سرمایش و گرمایش در حجم هوای بالا طراحی گردیده‌اند و خود بر 2 نوع Active Beams و Passive Beams می‌باشند.

چیلد بیم های مدل Active

تلفیقی از هوای تازه و هوای محیط که 1/5 آن را هوای تازه و 4/5 دیگر را از هوای محیط گرفته و بدون داشتن فن، جهت سرمایش و گرمایش استفاده می‌گردد.

همچنین چیلدبیم های درجه حرارت نسبتاً بالایی جهت سرمایش و نسبتاً پایین جهت گرمایش دارند.

چیلدبیم های مدل Passive

این نوع چیلدبیم ها فقط جهت سرمایش و بدون داشتن فن و ورودی هوای تازه کار می‌کند و به نوعی آنها را سقف کاذب خنک کننده لقب داده‌اند.

اطلاعات عمومی در خصوص سرمایش و گرمایش چیلد بیم ها :

درجه حرارتی که وارد چیلدبیم ها می‌شود 15 درجه سانتی گراد می‌باشد، در صورتی که برای فن کوئل ها بایستی حدود 7 یا 8 درجه وارد شود، این امر باعث می‌شود که از Free Cooling استفاده شود. یعنی شب هنگام تا صبح که هوای نسبتاً خنکی داریم آب ورودی از برج خنک کننده را با گذاشتن یک مبدل می‌توان مستقیماً به چیلدبیم وصل کرد و کمپرسور را کامل از مدار خارج نمود و ساختمان را خنک کرد.

جهت گرمایش، 50 درجه سانتی گراد کافی می‌باشد. یعنی می‌توان سیستم های خورشیدی را که معمولاً روی 50 درجه کار می‌کنند مستقیماً به چیلدبیم وصل کرد و با آن ساختمان را گرم نمود.

عملکرد چیلد بیم های مدل Active

طرح اصلی این نوع از چیلدبیم ها به گونه ای است که هوای تازه با فشار دینامیکی وارد نازل های مخصوص تخلیه هوا شده و در نتیجه فشار استاتیکی که پایین تر است، سبب می شود هوای گرم از اتاق به سمت چیلدبیم ها کشیده شود.

در داخل لوله مسی چیلدبیم آب سرد جهت سرمایش عبور داده می شود که متشکل از فین های آلومینیومی (کوئل) است، گرما از طریق آلومینیوم ها جذب شده و توسط آب سرد خنک می‌گردد. سپس گرمای محیط از طریق لوله مسی به مدارآب انتقال پیدا کرده و به یک واحد خنک کننده مرکزی بر می‌گردد. همچنین یک تابع حرارت می‌تواند لوله های مسی آب سرد را به آب گرم و در نتیجه تهویه گرمایش تبدیل نماید.

چیلد بیم active Active Beams

Drypac

ضد تراکمی که در فین ها وجود دارد ازچکیدن آب در دمای زیر نقطه شبنم، جلوگیری می‌کند که متشکل از پرلیت (سنگ های آتشفشانی) است که در سطوح باله استفاده شده. پرلیت ها قادر به عملکرد در دمای 39.2°F  زیر نقطه شبنم می‌باشند.

اطلاعات در خصوص چیلد بیم های Active

این نوع از چیلد بیم ها، براساس نوع معماری (عمودی و افقی) ، مقدار حجم هوا و ابعادی به 8 دسته تقسیم می‌گردند که مشخصات کلی آنها به شرح ذیل می‌باشد:

  1. طول چیلد بیم ها : 47˝ – 236 ˝
  2. اثر خنک کنندگی : 2955-8350BTU
  3. اتصال کوئل به آب با قطر خارجی : 0.9˝ و 0.4˝ – 0.6˝
  4. اتصال به هوا با قطر: 3˝- 5˝
  5. زاویه نازل : ° 30 و ° 16 و ° 0 ( زاویه استاندارد ° 30 )
  6. کنترل جریان هوا : این محصولات دارای افت فشار از پیش تعیین شده می‌باشند، بنابراین تنظیم روی سایت ضروری نیست.

عملکرد چیلدبیم های مدل Passive

هوای گرم داخل اتاق به علت دارا بودن چگالی کمتر همیشه روی سطح هوای سرد قرار دارد. آب سرد از طریق پرتوهای سرد چیلد بیم می‌گذرد و هوای گرم بالای اتاق را خنک می‌سازد و در نتیجه هوای سرد به علت داشتن چگالی بیشتر به سمت پایین حرکت می‌کند (پدیده Drop) و این چرخه در شبانه روز ادامه پیدا می‌کند تا هوای محیط را مطلوب سازد.

نتیجه کلی اینکه این نوع چیلد بیم ها بدون داشتن فن و حتی ورودی هوای تازه (بهینه سازی مصرف انرژی) و همچنین بدون داشتن هیچ گونه سر و صدایی می‌توانند درجه حرارت محیط را کم سازند.

در یک فرایند نورد سرد، لوله مسی با اتصال متالورژی به یک ورق آلومینیومی (Gills) که انتقال انرژی را از سطح خنک به آب مدا ر را محیا می‌سازد، کارامد گردیده و خوردگی گالوانیک بین پیوند متالورژی مس و آلومینیوم را غیر ممکن کرده است.

چیلد بیم passive Passive Beams

اطلاعات در خصوص چیلد بیم های Passive

  1. طول چیلد بیم ها : 47.2˝ – 236.2 ˝
  2. اثر خنک کنندگی: 3336BTU
  3. اتصال کوئل به آب با قطر خارجی : 11˝ و 0.9˝ و 0.4˝- 0.6˝

این چیلدبیم ها به دلیل دسترسی آسان ، بهداشتی می‌باشند و ملزومات تأمین و نگهداری را کاهش داده و می توانند مقدار زیادی از هوای سرد را در سازه ساختمان ذخیره نمایند.

تمامی متریال ها نیز قابل بازیافت می‌باشند.

چیلدبیم

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن