پلنوم باکس ها و دریچه های اندوکسیونی

پلنوم باکس ها و دریچه های اندوکسیونی

 یك سیستم تهویه باید حجم مشخصی از هوا را برای ایجاد شرایط آسایش هوایی تولید و توزیع نماید.

از طرفی پارامترهایی مانند میزان تولید صدا، سرعت هوا و دما در اتاق نیز باید در نظر گرفته شود. به این منظور در طراحی و انتخاب سیستم توزیع هوا در هر اتاق باید نوع مطلوب شكل و سرعت پرتابه هوا در دماهای مختلف در طراحی لحاظ و محاسبه شود تا شرایط مطلوب ایجاد گردد.

پلنوم باکس ها

برای انتقال هوای رفت از کانال به دریچه‌ها روش‌های متفاوتی وجود دارد که بسته به شرایط دلخواه و محدودیت‌های نصب قابل تغییر می‌باشند.یكی از سیستم‌های مطرح در این خصوص استفاده از پلنوم باکس ها می‌باشد.

استفاده از این سیستم‌ها امروزه در کشورهای پیشرفته به علت مزایا و قابلیت‌های خاص آن رایج می‌باشد.

شکل پلنوم باکس

پلنوم باکس
پلنوم باکس

جدول پلنوم باکس

قابلیت های پلنوم باکس ها

1- جهت رعایت محدوده آسایش (comfort) سرعت برخورد هوا به شخص نباید بیشتر از  0.2 m/s باشد. با بالاتر رفتن سرعت برخورد هوا به شخص تمرکز و کارایی افراد کاهش چشمگیری می‌یابد. یكی از عواملی که موجب این معضل می گردد ، عدم توزیع مناسب هوا از دریچه ها می باشد. برای پخش مناسب هوا در شرایط عادی علاوه بر انتخاب دریچه مناسب و طراحی مناسب پرتابه ها می بایستی دریچه را به کانالی معمولاً عمودی به طول حداقل یك متر مجهز نمود تا اغتشاشات هوا قبل از رسیدن به دریچه از بین برود. از آنجائیكه این راه حل در تمامی موارد میسر نمی باشد از پلنوم باکس ها استفاده می گردد تا در فضایی محدود هوایی بدون اغتشاش برای دریچه ایجاد گردد.

2- جذب صدا خصوصا در محدوده فرکانس های پایین که توسط صداگیرهای عادی به سختی قابل مهار می‌باشند. همچنین قابلیت جلوگیری از انتشار صدا از یك اتاق به اتاق های مجاور از مزیت های مهم آن نیست.

جدول نویز پلنوم باکس

3- تنظیم و تعیین میزان هوای رفت توسط دمپر تعبیه شده در پلنوم باکس نیز از دیگر قابلیت های پلنوم باکس می‌باشد. قابلیت تنظیم آسان و سریع دمپر بدون نیاز به باز کردن سقف کاذب یكی از مهم ترین مزیت های این سیستم است. با استفاده از سیمی که به دمپر متصل است تغییرات موقعیت دمپر امكان پذیر شده است.

دریچه های اندوکسیونی

گامی دیگر برای ایجاد شرایط مطلوب (comfort) استفاده از دریچه های نسل جدید می‌باشد. از دریچه های اندوکسیونی در فضاهایی با سقف های کوتاه استفاده می‌گردد.

دریچه های اندوکسیونی

مزایای دریچه های اندوکسیونی

1- تعدیل دمای هوا

در صورتی که هوای خروجی از دریچه مستقیما وارد اتاق گردد، امكان برخورد مستقیم آن با افراد قبل از تعدیل شدن دما وجود دارد.

این نوع از دریچه ها هوای رفت را از طریق ایجاد مكش و یا اندوکسیون با هوای اتاق مخلوط نموده و سپس به اتاق منتقل می‌نماید. این قابلیت موجب می‌شود هوای سرد یا گرم پس از تعدیل شدن دمایی به افراد برسد و شرایط محیطی مناسبی را ایجاد نماید.

2- توزیع مناسب

پخش هوا در تمامی جهات موجب می شود حجم هوای تعیین شده برای اتاق بدون برخورد مستقیم و با سرعت مناسب (حدود 0.2 m/s) به افراد برسد. در غیر این صورت باید فاصله دریچه از افراد زیاد باشد که این موضوع در تمامی ساختمان ها و اتاق ها امكانپذیر نمی باشد.

3- ایجاد نویز بسیار پایین

این نوع از دریچه ها نویز بسیار کمی تولید می نمایند که این امر دارای اهمیت بالایی می باشد.

سایر ویژگیهای این نوع دریچه

1- پخش یكنواخت هوا

2- عدم نیاز به فضای زیاد

3- قابل استفاده در سرمایش و گرمایش

4- ایجاد شرایط یكسان تهویه ای و دمایی در تمامی نقاط اتاق

5- انعطاف پذیری بالا با توجه به نصب آسان دریچه در هر محل و با هر زاویه پخش هوا

6- قدرت مكش بالا که امكان ترکیب مطلوب تر هوای ورودی با هوای اتاق را امكان پذیر می سازد.

دریچه های اندوکسیونی

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن