انتخاب سیستم تهویه مناسب

انتخاب سیستم تهویه مناسب
انتخاب سیستم تهویه مناسب

نصب سیستم تهویه مطبوع از جمله تسهیلاتی است که امروزه بسیاری از افراد نمی‌توانند بدون آن زندگی کنند. اگر شما نیز از جمله کسانی هستید که به خرید و نصب یک دستگاه هواساز یا تهویه مطبوع فکر می‌کنید، باید قبل از خرید آن به نکاتی توجه نمایید.

طبیعی است که هنگام انتخاب، شما تمایل دارید بهترین سیستم را داشته باشید به خصوص که این خریدی است که شاید هر ده سال یک بار انجام شود. پس باید به دنبال چه باشید؟ شما باید میزان کارایی و آرامش‌بخشی آن را در نظر بگیرید.

اما چگونه می‌خواهید مدل و مارک دستگاه را انتخاب نمایید؟ یک راه مناسب برای دانستن پاسخ این سوالات، شناخت استانداردها و درجه‌بندی سیستم های تهویه مطبوع است. این مطلب در شناخت و انتخاب یک سیستم هواساز مناسب، به شما کمک می‌کند.

1- درجه‌بندی سیستم تهویه مطبوع از نظر میزان بازدهی در کل

هرچه میزان کارایی و بازده یک دستگاه هوا ساز بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود. با این وجود خرید یک دستگاه کارآمدتر و گران‌تر، در دراز مدت نوعی صرفه‌جویی محسوب می‌شود زیرا برای خنک کردن منزل شما به سوخت کمتری نیاز دارد.

اگر در مناطق شرجی زندگی می‌کنید، باید عامل رطوبت را هم درنظر بگیرید و از مدل‌هایی استفاده کنید که علاوه بر خنک کنندگی، خاصیت رطوبت گیری نیز داشته باشند. در چنین آب و هوایی، خرید دستگاه ارزان‌تری که فاقد این خاصیت باشد، در واقع پول دورریختن است .

بعضی از انواع تهویه مطبوع، هم خنک کننده و هم گرمازا هستند، اگر قصد دارید برای گرمایش خانه هم از آن‌ها استفاده کنید، در مورد هزینه برق آن به خوبی تحقیق کنید. به خصوص اگر برق منطقه شما به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود، استفاده زمستانی هواسازها مقرون به صرفه نخواهد بود.

2- میزان صدا

اگر سر و صدای موتور تهویه مطبوع به قدری باشد که هر بار شما را به مرز جنون برساند، تاثیر خنک کننده آن چندان به چشم نمی‌آید. بسته به محل قرارگیری قسمت خارجی دستگاه و نقشه ساختمان شما، دستگاه تهویه مطبوع یا در داخل منزل و یا در خارج، سر و صدا ایجاد خواهد کرد.

اگر دستگاه اصولاً پرصدا باشد، ممکن است آرامش حیاط خانه یا بالکن را برهم زده و یا مانع استراحت فرزندانتان شود. میزان صدای بخش‌های خارجی دستگاه با واحد “بل” سنجیده می‌شود که از صفر (تقریباً نامحسوس) تا ۱۰ (بسیار بلند) درجه‌بندی شده‌اند. صدای بیشتر سیستم های تهویه مطبوع در حدود ۸ تا ۹ بل است و کم صداترین واحد ممکن، ۶ تا ۸ بل درجه بندی شده است.

شاید تفاوت این اعداد چندان زیاد به نظر نرسد اما یک واحد ۹ بل، ده مرتبه پرصداتر از واحد ۸ بلی است. به عبارت دیگر، یک واحد ۹ بلی به اندازه ۱۰ واحد ۸ بل که همزمان روشن باشند، صدا تولید می‌کند.

3- ویژگی های آرامش بخش

بعضی از سیستم های تهویه مطبوع دارای بخش‌های خاصی هستند که آسایش بیشتری برای شما فراهم می‌کنند. برای مثال دو سرعته بودن دستگاه می تواند با کار در سرعت پایین، در حدود ۵۰ درصد کمتر برق مصرف کند و برای رسیدن به دمای ثابت، کمتر روشن و خاموش شود. هنگام خرید، به وجود چنین امکاناتی توجه کنید. توجه کنید که امکانات جانبی هر دستگاه، مطابق با نیازهای شما باشد و واقعا برایتان کاربرد داشته باشد.

4- انتخاب اندازه مناسب

یکی از مهم‌ترین نکات، اندازه دستگاه است. اگر خانه بزرگی دارید، به تهویه مطبوعی نیاز دارید که تمام آنرا خنک کند. اما به یاد داشته باشید که لزوماً دستگاه بزرگ‌تر، بهتر نیست. یک دستگاه بیش از حد بزرگ، فضا را به سرعت خنک می‌کند و قبل از اینکه امکان رطوبت‌گیری از هوای تصفیه شده را به دست بیاورد، خاموش می‌شود.

به این ترتیب رطوبت محیط بالا رفته و کپک و قارچ در گوشه و کنار خانه رشد خواهند کرد. بهتر است با داشتن اطلاعات مهمی چون متراژ خانه، بلندی یا کوتاهی سقف و همچنین تعداد و اندازه پنجره‌ها به فروشنده مراجعه کنید و از او بخواهید که با احتساب تمام این موارد، بهترین اندازه را به شما معرفی کند. در ضمن فراموش نکنید که برای نصب تهویه مطبوع هرگز شخصاً اقدام نکنید (مگر اینکه اصلاً در کار نصب آن باشید) و از یک شخص متبحر کمک بگیرید.

در هنگام نصب، تکنیسین مذکور را به نکاتی از منزل (مانند سقف کاذب، دیواری که بعدا اضافه شده و…) آشنا کنید تا او بهتر بتواند به شما کمک کند.

تصفیه هوای داخل منزل:

با توجه به آلودگی‌های زیاد موجود در هوا امروزه علاوه بر استفاده از سیستم های تهویه مطبوع، نیاز به سیستم تصفیه کننده هوا نیز مشاهده شده است که اغلب پرهزینه می‌باشد.

به طور معمول همه ما یا حداقل بیشتر ما از گیاهان و گلدان‌ها برای دکوراسیون خانه خود استفاده می‌کنیم اما برخی از این گلدان‌هایی که در کنار پنجره‌های خانه هایمان می گذاریم کاری بیشتر از یک دکور انجام می دهند، در واقع جدا از زیبایی این گل ها و احساس آرامشی که به ما می‌دهند، برخی از این گلدان‌ها با آلودگی‌های داخل خانه‌ها مبارزه می‌کنند و باعث افزایش خلاقیت انسان می‌شوند. در این مطلب می‌توانید گیاهانی را که خانه تان را تمیز کرده و زندگیتان را هم غنی‌تر می‌کنند، بشناسید: پک تصفیه کننده طبیعی مناسب

تصفیه هوای داخل منزل
تصفیه هوای داخل منزل

تصفیه هوا با گل داوودی

قرن‌ها پیش در چین، گل داوودی به عنوان گیاهی که حال انسان را خوب می‌کند، ارزیابی میشد.

چینی ها از حدود ۳ هزار سال قبل به پرورش این گل اقدام کردند و برای آن خواص سلامت و بهداشت فراوانی را برشمردند. در جنوب شرق آسیا جوشانده‌های زیادی از گل های زرد و سفید این گل تهیه می‌شود که مفید برای بسیاری از بیماری‌هاست. مردم چین ساقه سبز این گیاه را جدا می‌کنند و با آن خوراکی مخصوص می‌پزند که می‌گویند این گیاه خاصیت ضدعفونی کننده دارد و باعث افزایش طول عمر می‌شود، اما همه این خاصیت‌های درمانی را کنار بگذارید و به نتیجه تحقیقات ۲ ساله پژوهشگران ناسا گوش کنید: براساس این تحقیقات گل های داوودی، حتی در مکان های کوچک و در بسته، می‌توانند بنزن موجود در هوا را پاک کرده و هوا را از این ماده شیمیایی تصفیه کنند. بنزن یکی از اصلی ترین آلوده‌کننده های هواست که در جوهرها، رنگ های شیمیایی، پلاستیک، خوشبوکننده ها، بنزین، اسپری‌های تمیزکننده و در نظایر آن ها یافت می‌شود. یادتان باشد که بهتر است گلدان‌های گل‌های داوودی را در نور غیر‌مستقیم قرار دهید و اگر خوب از آن‌ها نگهداری کنید، این گلدان ها تا ۶ هفته هم دوام می‌آورند.

تصفیه هوا با گل داوودی
تصفیه هوا با گل داوودی

برطرف‌کردن خشکی هوا با بامبو

بامبو ابتدا در شرق و جنوب آسیا می‌رویید اما سپس به گیاه محبوب اکثر مردم جهان بدل شد و حالا تقریباً در تمام جهان می‌توانید ساقه‌ها و ریشه‌های بامبو را خریداری کرده و در خانه‌تان از آن استفاده کنید. بامبو را در آپارتمان می‌توان به ارتفاع بین 5/ 0 تا 5/ 1 متر هم پرورش داد. حالا متخصصان و پژوهشگران ناسا می‌گویند، این گیاه دوست‌داشتنی نقش تصفیه کننده هوا را هم دارد. در واقع در مطالعه‌ای مشخص شد، ساقه‌های بامبو می‌توانند فرمالدئید، بنزن، مونوکسیدکربن، زیلن و کلروفورم را از هوای اطراف خود جذب کنند. بامبو جدا از کمک کردن به تصفیه هوا یک خاصیت جالب دیگر هم دارد آن هم این است که ذرات معلق عنکبوت‌های خانگی را می‌گیرد و نابود می‌کند. این تخم‌ها در افرادی که آلرژی دارند باعث بدتر شدن وضعیت تنفس می‌شوند.

در کنار همه این‌ها بامبو یک خاصیت جالب دیگر هم دارد که در طی ماه‌های سرد سال که هوای داخل آپارتمان گرم و خشک است هوای داخلی را تا حد زیادی مرطوب و مناسب می‌کند. برای نگهداری بامبو بهتر است که آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در تمام دوران رشد، آن را در محیطی مرطوب قرار دهید.

برطرف کردن خشکی هوا با بامبو
برطرف کردن خشکی هوا با بامبو

 

زنبق: جارو برقی مناسب هوا

گل زنبق در برخی نقاط خاص جهان گل بومی محسوب می‌شود. در بسیاری از نقاط جهان این گل را در دسته گل‌هایی برای تزئین به کار می‌برند. اما یادتان باشد که این گل می‌تواند مثل یک جاروبرقی قوی مواد شیمیایی مضر و خطرناکی چون فرمالدئید، بنزن، تر یکلرواتیلن و برخی مواد دیگر را از هوا پاک کند. مطالعات نشان داده است، گلدان های حاوی این گل به کیفیت هوای یک آپارتمان می‌افزایند و از میزان خطرناک بودن این مواد شیمیایی هم می‌کاهند. یادتان باشد که گل زنبق را بهتر است در نور کم و غیر مستقیم قرار دهید و خاکی که گل در آن قرار دارد بهتر است همیشه اندکی رطوبت داشته باشد.

زنبق، جارو برقی مناسب هوا
زنبق، جارو برقی مناسب هوا

توصیه: دفعه بعد به جای خریدن یک اسپری خوشبوکننده یا دستگاه‌های معطر کننده هوا یک گلدان زنبق بخرید و آن را در محلی بگذارید که هم از تماشای آن لذت ببرید و هم هوای پاکیزه تری را استشمام کنید.

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن