سیستم تهویه اتاق عمل

سیستم تهویه اتاق عمل

 هوای آلوده در اتاق‌های عمل به عنوان یک عامل خطرناک برای عفونت محل جراحی در نظر گرفته می‌شود، زیرا این احتمال وجود دارد که باکتری‌های موجود در هوا از، کارکنان جراحی، دستگاه‌های پزشکی یا خود بیماران بتوانند زخم را عفونی کنند. یک مشکل کوچک در سیستم تهویه اتاق عمل و بهداشت عمومی باعث ایجاد هزینه‌های جبران ناپذیر بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی در پی دارد.

علاوه بر این، به دلیل افزایش بستری شدن افراد با مشکلات مختلف در بیمارستان، عوارض احتمالی و حتی مرگ و میر، تأثیر عمده‌ای بر سیستم اداره بیمارستان یا مراکز درمانی دیگر دارد.

سیستم تهویه اتاق عمل چیست؟

سیستم‌های تهویه به طور گسترده در اتاق‌های عمل برای جلوگیری از گسترش عفونت ها و مشکلات جسمی‌مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین اقدامات دیگری مانند تمیز کردن منظم، ضد عفونی کردن قسمت‌های عمل شده بدن، ضد عفونی دست ها با شستشو و استفاده موضعی از ضد عفونی کننده ها استفاده می‌شود.

هدف استفاده از سیستم‌های تهویه در مراکز درمانی ایجاد محیطی راحت و ایمن برای بیمار و کارکنان جراحی، کاهش غلظت گازهای بیهوش کننده و بوها و کاهش بار باکتری‌های معلق در هوا در ناحیه فوق تمیز است.

یک سیستم تهویه یا دریچه اتاق عمل یا به اصطلاح دریچه هوای تمیز با معرفی هوای فیلتر شده ذرات با راندمان بالا، کیفیت هوا را ثابت نگه می‌دارد.

سیستم‌های تهویه جدید مانند جریان هوای کنترل‌شده با دما (TcAF) و سیستم‌های تهویه رقیق‌سازی کنترل‌شده (cDV) برای اتاق‌های فوق‌العاده تمیز به بازار معرفی شده‌اند تا سیستمی ‌مناسب برای همه انواع جراحی ارائه کنند.

سیستم‌های تهویه اتاق عمل به چهار سیستم تهویه مختلف بر اساس ISO 14644-3 به عنوان UDAF یا غیر UDAF ORs طبقه بندی شدند. تفاوت‌های فنی و اصول کار اثربخشی تهویه و توزیع هوای سیستم‌های تهویه اتاق عمل در زیر توضیح داده شده است.

تهویه معمولی

سیستم CV یک سیستم جریان هوا مخلوط است. سیستم CV هوای فیلتر شده را از طریق یک سیستم صفحه سوراخ دار نصب شده در بالای ناحیه فوق تمیز به داخل اتاق عمل وارد می‌کند .

تهویه معمولی
تهویه معمولی

تهویه معمولی

سیستم‌های جریان هوا با دمای کنترل شده

یک سیستم جریان هوا با دمای کنترل شده یک سیستم جریان هوای ترکیبی را با UDAF کنترل‌شده مستقیماً بالای تخت عمل جراحی ترکیب می‌کند. سیستم جریان هوا با دمای کنترل شده به عنوان یک سیستم تهویه با دمای کنترل شده تعریف می‌شود که در آن هوای خنک‌تر با فیلتر در بالای تخت جراحی عرضه می‌شود و هوای گرم‌تر با پخش‌کننده‌های هوا در محیط منتشر می‌شود. هوای وارد شده در بالای تخت جراحی از یک UDAF دایره ای (∅ 2.0 متر) با هشت پخش کننده هوا به سمت پایین جریان می‌یابد. جریان هوای مخلوط پیرامون محیط ایجاد می‌شود.

سیستم‌های جریان هوا با دمای کنترل شده
سیستم‌های جریان هوا با دمای کنترل شده

سیستم‌های جریان هوا با دمای کنترل شده

تهویه رقیق کنترل شده

یک سیستم تهویه رقیق کنترل شده یک سیستم جریان هوای مخلوط رقیق‌کننده است. هوا در داخل ماژول‌های ورودی هوا توسط فیلترها فیلتر شده و از طریق نازل‌های هوای واقع در سیستم تهویه به اتاق عمل عرضه می‌شود. جریان هوای تامین شده از سیستم تهویه تا حدی به سمت ناحیه فوق تمیز و تا حدی به سمت محیط اتاق هدایت می‌شود و ترکیب بهینه هوای عرضه‌شده با هوای موجود را ایجاد می‌کند.

تهویه رقیق کنترل شده
تهویه رقیق کنترل شده

تهویه رقیق کنترل شده

سیستم‌های جریان هوای یک طرفه

سیستم جریان هوای یک طرفه این هوا را مستقیماً بالای ناحیه محافظت شده کنترل می‌کند و هوای موجود را جابجا می‌کند. این یک منطقه محافظت شده با فیلتر با سرعت ثابت ایجاد می‌کند.

سیستم‌های جریان هوای یک طرفه
سیستم‌های جریان هوای یک طرفه

سیستم‌های جریان هوای یک طرفه

دریچه‌های سقفی گرد اتاق عملی

این نوع دریچه ها در طراحی برای ارسال هوا به حجم بالا و سرعت کم می‌باشد که این محصول بیشتر در اتاق‌های عمل و اتاق‌های تمیز استفاده می‌گردد, همچنین این دریچه ها در انواع استینلس استیل نیز ساخته می‌شود و می‌تواند دارای محل عبور لوله گاز بیهوشی باشد.

کاربری دریچه اتاق عمل

دریچه‌های سقفی گرد اتاق عمل دمپردار و بدون دمپر شاهرخی با قابلیت پخش کنندگی هوا به صورت نقطه ای جهت کاربریهای مناسب در صنعت تهویه مطبوع به منظور استفاده در اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها یا در مکان‌های مشابه طراحی شده‌اند.
این دریچه ها جهت هوای رفت و تخلیه استفاده می‌شوند و پخش جریان هوا را به صورت یکنواخت انجام می‌دهند.

دریچه سقفی گرد اتاق عملی
دریچه سقفی گرد اتاق عملی

مشخصات دریچه اتاق تمیز

دریچه‌های سقفی گرد اتاق عمل شاهرخی دارای یک صفحه پانچ شده با سوراخ‌هایی به قطر 15 میلیمتر است که به آسانی روی کانال گرد یا توسط یک تبدیل روی کانال چهارگوش نصب می‌شوند.
این دریچه ها قابلیت تنظیم لایه‌های هوا را بدون هیچگونه تغییری در حجم، فشار و میزان صدای هوا دارند.

قاب ها از پروفیل آلومینیوم کششی به ضخامت 1.5 میلیمتر و صفحه از ورق آلومینیوم به ضخامت یک میلیمتر با روکش آنادایز شده آلومینیوم با کیفیت مناسب تهیه می‌شوند.

این امکان وجود دارد که رنگ آمیزی نهایی به روش پاشش رنگ مایع یا پودری (الکترواستاتیک) با استفاده از پلی استر سفید با هر رنگ دیگری با شماره رال مشخص با توجه به نیاز انجام شود.

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن