دریچه هوا و کاربرد آن

دریچه هوا و کاربرد آن

دریچه هوا وسیله ای است که برای انتقال هوا به داخل یا خارج از اتاق استفاده می شود.

دریچه‌ها به عنوان بخشی از سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) ساختمان عمل می کنند و به طور کلی می توان آنها را در هر اتاق و فضایی داخل ساختمان یافت. همانطور که دستگاه های تهویه مطبوع هوا را گرم یا خنک می کنند، یک دمنده این هوا را به مجموعه ای از مجراهای تامین هدایت می کند. یک دریچه هوا در انتهای هر یک از این کانال های تغذیه قرار دارد و مابین کانال و اتاق قرار دارد. نوع دومی از دریچه های هوا در سر هر مجرای برگشتی قرار دارد که هوای خروجی را از هر اتاق به سمت واحد تهویه هدایت می کند.

موارد استفاده دریچه هوا

بسته به طراحی اتاق و پیکربندی سیستم HVAC، ممکن است یک دریچه در سقف، کف یا دیوار نصب شود. برخی از آن ها در زیرزمین ها یا دیوارهای نزدیک سقف قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر برای نصب تخته قرنیز طراحی شده اند. در بسیاری از سازه‌ها، نصاب‌ها به منظور به حداقل رساندن تراکم و به حداکثر رساندن راحتی برای ساکنین، دریچه‌های هوا را دقیقاً زیر یا بالای پنجره‌ها نصب می کنند. قرار دادن دریچه هوا نیز می تواند با توجه به شرایط قرارگیری ساختمان، شکل و اندازه اتاق ها و بسیاری موارد دیگر متغیر باشد.

ساختار دریچه

هر دریچه هوا دارای تعدادی پره و منفذ است تا هوا بتواند از آن عبور کند. اندازه و پیکربندی این شیارها یا منفذها سرعت و حجم جریان هوا را تعیین می کند. دریچه‌های هوای قدیمی‌تر شامل صفحات فلزی مسطح با سوراخ‌هایی بود که بر روی صفحه اصلی قرار گرفته بود. نسخه‌های مدرن معمولاً دارای پره های جهت‌دار هستند که می‌توان آن‌ها را برای تغییر جهت جریان هوا در صورت نیاز تنظیم کرد. آنها همچنین ممکن است شامل باله ها یا تیغه های زاویه دار باشند تا هوا به جای کنترل شده، با زاویه به داخل اتاق جریان یابد.

دریچه هوا و کاربرد آن

جنس دریچه

دریچه ساز ها آنها را از مواد مختلفی از جمله فلز و ترموپلاستیک تولید می کنند. نصب کننده ها اغلب دریچه‌هایی را انتخاب می کنند که با اتاق اطراف محل نصب آنها مطابقت دارد. برخی از آنها را می توان به گونه ای رنگ آمیزی کرد که با دیوارها یا سقف ها مطابقت داشته باشد، در حالی که برخی دیگر دارای روکش فلزی صیقلی یا برس خورده هستند. هنگام انتخاب مدل های از پیش ساخته شده، خریداران باید به دنبال طرح هایی باشند که با سایر سخت افزارهای موجود در فضا مطابقت داشته باشد.

عملکرد یک دریچه هوا ممکن است به دلیل تجمع کثیفی و گرد و غبار در طول زمان مختل شود. برای حفظ عملکرد سیستم تهویه مطبوع همانطور که در نظر گرفته شده است، صاحبان خانه باید این دریچه‌ها را اغلب تمیز و نگهداری کنند تا کثیفی ها و زباله ها را پاک کنند. اگر یک دریچه هوا آسیب ببیند یا به شدت دچار گرفتگی شود، اغلب به جای تلاش برای تعمیر دستگاه، تعویض دستگاه آسان تر است. اکثر دریچه های استاندارد هوا نسبتاً ارزان هستند و نیاز به تلاش کمی برای برداشتن و نصب دارند.

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن