مناسبترین محل نصب دریچه ها

در سیستم تهویه مطبوع اشتباه در قرار دادن دریچه های هوا و عدم انتخاب مناسبترین محل نصب دریچه ها می تواند باعث مشکلات بسیاری شود. مشکلاتی از قبیل اتلاف انرژی، افزایش هزینه های انرژی، محدود شدن ظرفیت سیستم تهویه و بسیاری موارد دیگر شود.

در این مقاله قصد داریم تا مناسبترین مکان برای نصب دریچه های هوا و دریچه های برگشت هوا را در سیستم HVAC تهویه مطبوع و مشکلات مربوط به عدم توجه به این موارد را بررسی کنیم.

محل نصب دریچه رفت و برگشت هوا در سیستم تهویه

وجود هر دو دریچه رفت و برگشت هوا در نزدیکی هم باعث می شود تا رقابتی برای تامین و برگشت هوا ایجاد شود. در این حالت بدلیل نزدیکی آن ها به هم منجربه اتصال کوتاه بین دو هوا می شود. بطور مثال دریچه ای که هوای سرد را به داخل اتاق راهنمایی می کند اگر بالای درب ورود باشد و دریچه برگشت هوا در مجاورت آن و پایین تر باشد باعث می شود تا هوای سرد با ورود به داخل اتاق مستقیماً به سمت پایین اتاق و دریچه برگشت هوا منتقل شود. در این حالت هوا مستقیماً بجای گردش در اتاق به سرعت خارج می شود.

کارشناسان تهویه و تهویه مطبوع این حرکت هوا را اتصال کوتاه می‌نامند: هوای عرضه‌شده به جای مخلوط شدن با هوا در فضای سرد یا گرم شده، مستقیماً به کانال برگشتی باز می‌گردد.

مکان‌های ضعیف دریچه ها و کانال‌های هوای رفت و برگشت مانند این می‌تواند به شدت اثربخشی سیستم خنک‌کننده را کاهش دهد و هزینه‌های عملیاتی آن را افزایش دهد.

محل نصب دریچه رفت و برگشت هوا در سیستم تهویه

مکان دریچه برگشت هوای گرم یا سرد در زیر زمین و موتورخانه ها

قرار دادن دریچه هوا بر روی پایین درب زیر زمین ها و موتورخانه ها بسیار دیده شده است. این کار باعث افزایش هزینه های عملیاتی سیستم گرمایش یا سرمایش را می شود. علاوه بر آن موقعیت نادرست قرارگیری دریچه ها در این مکان ها خطرات بالقوه ای از جمله خطرات انتشار مونوکسید کربن را در پی دارد.

خطرات مونوکسید کربن: رجیسترهای هوای برگشتی خیلی نزدیک به تجهیزات نفتی یا گازی ممکن است گازهای احتراق یا مونوکسید کربن را وارد سیستم مجرای هوا کنند و گازهای خطرناک را به فضای زندگی بفرستند.

مراقب باشید: معمولاً نباید CO پایدار را در هوای داخل خانه تشخیص دهید. گاز مونوکسید کربن در داخل خانه بی بو و بی رنگ است و می تواند کشنده باشد. مطمئن شوید که ساختمان شما آشکارسازهای CO و آشکارسازهای دود را به درستی نصب کرده و کار می کند.

مکان دریچه برگشت هوای گرم یا سرد در زیر زمین و موتورخانه ها

قراردادن کانال و سیستم های گرمایشی یا خنک کننده بر روی دیوارهای بیرونی

سیستم های مجرای هوای برگشت گرمایش یا سرمایش که دریچه برگشت را در دیوارهای بیرونی ساختمان قرار می دهند ممکن است عملکرد ضعیفی داشته باشند.

برخی مهندسان معتقدند طراحی موثر و مقرون به صرفه و انتخاب درست دریچه ها بر روی دیوارهای داخلی مناسبتر و استاندارد است.

این ها نمونه های از استفاده نادرست دریچه ها در مکان های نامناسب بود که به آن ها پرداختیم. محل قرارگیری و انتخاب مناسبترین دریچه امری است نیاز به کارشناسی دقیق دارد. گروه صنعتی شاهرخی اولین و بزرگترین تولیدکننده دریچه های تنظیم هوا در ایران می تواند شما را در این امر یاری نماید. هم اکنون برای مشاوره و کارشناسی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

قراردادن کانال و سیستم های گرمایشی یا خنک کننده بر روی دیوارهای بیرونی

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن