دریچه و فیلترهای اتاق تمیز

دریچه و فیلترهای اتاق تمیزدریچه و فیلترهای اتاق تمیز

تقاضای اصلی صنعت اتاق تمیز، تهویه مطبوع مناسب و کیفیت هوا است. توزیع هوا در این اتاق ها از طریق دریچه های خورشیدی با فیلتر که در نگهدارنده های فیلتر ( فیلتر باکس ) قرار می گیرد، انجام می شود وعلاوه بر آن برای تامین هوای مورد نياز و تعداد دفعات تعويض هوا به درون اتاق ها و تخلیه هوا ازداخل اتاق تمیز، از این نوع دریچه ها استفاده می شود تا بهترین پارامتر های فیزیکی برای هوای در گردش حاصل گردد .

فیلتر باکس

کلید اصلی دستیابی به هوای تميز دراتاق های تمیز مانند فضاهای تولید دارو، اتاق های عمل و غیره، انتخاب روش صحیح فیلتراسیون می باشد. بنابراین انتخاب یک فیلتر مناسب و نگهدارنده ای (فیلتر باکس) که نشتی نداشته باشد و جریان هوا را بدون عبور از فیلتر رد نکند، بسیار مهم است. نگهدارنده های فیلتر دارای 3 بخش هستند. فیلتر، جعبه فیلتر (فیلترباکس) و پخش کننده هوا.

شکل 1 و 2 عکسی از فیلتر باکس از دو زاویه جلو و پشت و شکل 3 یک فیلتر باکس دمونتاژ شده را نشان می دهند.

فیلترباکس شاهرخی
شکل 1- نمای جلویی یک نمونه فیلتر باکس
فیلترباکس شاهرخی
شکل 2- نمای پشتی یک نمونه فیلتر باکس
فیلترباکس شاهرخی
شکل 3- فیلتر باکس دمونتاژ شده

طرح و سناریوهای گوناگونی برای رسیدن به درجات تمیزی مختلف اتخاذ می گردد اما در نهایت عنصر اصلی در هر طرح، یکپارچگی بين فیلتر نهایی و فیلتر باکس آن در هوای ورودی روی سقف اتاق ها است.

فرایند کار در باکس فیلتر بهداشتی به این صورت می باشد که در ابتدا جریان هوای ورودی بعد از عبور از یکنواخت کننده جریان به صورت کاملاً یکنواخت درآمده و سپس از طریق عبور از فیلتر با قابلیت جذب ذرات تا حداقل % 95 وارد محیط استریل می شود (بنا به طراحی، میزان جذب ذرات توسط فیلتر تع یین می شود). در نتیجه، فرایند فیلتر هوا در سطح بسیار بالایی ادامه میابد. این باکس ها در اتاق های تمیزی استفاده می شود که نیازی به سیستم گرمایشی و سرمایشی ندارند.

فیلتر باکس ها می توانند برای هوای رفت و برگشت برروی سقف و دیوار استفاده شوند.

دریچه خورشیدی

در برخی کلاس بندی های اتاق های تمیز، روش مرسوم متداولی از ترکیب مناسبی از هوای تمیز ورودی با هوای غیر تمیز داخل اتاق مورد استفاده قرار می گیرد که اساس کار در چنین سیستمی بر مبنای رقیق سازی هوا است.

برای داشتن ترکیبی عالی و رقیق شده درون یک اتاق تمیز، جهت و سرعت جریان هوای ورودی دارای اهمیت بسيار است. دریچه های خورشیدی مسیر مناسبی برای هوای ورودی در مقطع ورود فراهم کرده تا سرعت و جهت مورد نیاز برای مخلوطی عالی ایجاد گردد.

استفاده از تیغه های خود- نگهدارنده که با برش و خمکاری در سطح خود هر دریچه تهیه شد هاند و سیستم یکپارچ های را با بدنه دریچه ایجاد نمود هاست، یک راه حل برای داشتن جریان هوای عالی به داخل اتاق تمیز هستند.

استفاده از هدایت کننده جریان هوا از جنس ABS که با فرآیند تزریق پلاستیک تولید شده و بر روی دریچه نصب می شود، یک راه حل برای داشتن جریان هوای عالی به داخل اتاق تمیز هستند. بعلاوه مزیت دیگر این دریچه ها حذف بخش های ناخواسته دريچه های مدل قديمی تر موجود است که تمیز کردن دریچه های خورشیدی را ساده و آسان ساخته است.

دریچه خورشیدی شاهرخی

دریچه اتاق عمل

دریچه های برگشت نیز ساده تهیه شده اند به گونه ای که با در نظر گرفتن سرعت روی سطح دریچه و انجام محاسبات دقيق برای بدست آوردن تعداد و اندازه سوراخ های لوبيایی روی سطح آن امکان حرکت ملایم هوا از روی دريچه ها برای ممانعت از ايجاد هر صدای اضافی برای حفظ سطح مطلوب صدا داخل اتاق در حد امکان فراهم آيد.

اندازه باکس ها و شرایط پارتیشن بندی دیوارها و سقف در اتاق های تمیز به صورتی است که بعد از نصب، هم سطحی نهایی قطعات دريچه با سطح پانل ها و ساير ادوات و ملحقات کاملا” بدست خواهد آمد.

دریچه اتاق عمل

دریچه های اتاق عملی در دو نوع سقفی چهارگوش و سقفی گرد با قابلیت پخش کنندگی هوا به صورت نقطه ای جهت کاربریهای مناسب در صنعت تهویه مطبوع به منظور استفاده در اتاق عمل های بیمارستان یا در مکان های مشابه طراحی شده اند. این دریچه ها جهت هوای رفت و تخلیه استفاده می شوند و پخش جریان هوا را به صورت یکنواخت انجام می دهند. دریچه های اتاق عملی دارای یک صفحه پانچ شده با سوراخ هایی به قطر 13 میلیمتر است که به آسانی روی کانال نصب می شوند. این دریچه ها قابلیت تنظیم لایه های هوا را بدون هیچگونه تغ ییری در حجم، فشار و میزان صدای هوا دارند.

دریچه اتاق عمل

دریچه اتاق عمل

گروه صنعتی شاهرخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن